1 Soru 1 Hoca

"İslam siyaset düşüncesi külliyatı, köken sorunu yaşayan Türk siyaseti için muhtemel açılımlar adına elverişli bir zemin temin edebilir."

1 Soru 1 Hoca kapsamında Özgür Kavak hocamıza “İslam siyaset düşüncesinin önemi nedir ve bugün için ne ifade eder?” diye sorduk. Buyurun:

“Varlığını vahye borçlu olan İslamî ilimler ile farklı medeniyet birikimlerinden tevarüs edilen, onlardan istifade ile geliştirilen, amelî felsefe ve edep literatürü başta olmak üzere aralarında tarih, dil, tabakat, coğrafya, edebiyat metinleri ile bilimsel eserlerin de bulunduğu geniş bir birikime dayanan İslam siyaset düşüncesi külliyatı; siyasetin gerekliliği ve imkânı, hak ve vazifeler bakımından yöneten-yönetilen ilişkilerinin keyfiyeti, yöneticilerin vasıfları/ahlâkı ve erdemli bir yönetimin imkânı, erdemli olmayan yönetimler ve bunlarla ilişkiler, gayrimüslim dünya ile savaş ve barış ilişkileri, farklı İslam devletlerinin bir arada bulunma imkânı ve birbirleriyle ilişkileri, iktidara gelme yöntemleri ve iktidarın el değiştirmesi, itaat ve muhalefetin sınırları, siyaset-ilim/hukuk ilişkisi, farklı din mensuplarının idaresi, iktisadi düzenlemelerde devletin rolü ve kısıtları gibi siyasete müteallik temel soruları ve bunlara verilen cevapları kuşatır. Tüm bu sorular ve daha fazlası, Yunan, Fars ve Hind siyasi birikimlerini de tevarüs ederek zenginleşen bu külliyat içerisinde, farklı ağırlıklarda da olsa, tartışılır ve muhtelif siyasilerin tecrübeleriyle harmanlanarak aktarılır. İlgili eserler, İslam siyasi düşünce geleneğinin farklılıkları içerisinde barındıran zengin bir birikime sahip olduğunu ortaya koyar.

İçinde bulunulan çağda siyasi bilinç sahibi olmak; müstakil ve özgün bir duruş sahibi olunması, sahip olunan iddianın sürdürülmesi ve tabii ki dinin layıkıyla yaşanılır kılınması için elzemdir. Müslümanlar için bu bilincin devşirileceği kaynak ise İslam siyaset düşüncesi külliyatıdır. Bu külliyatın keşfi ve akabinde günümüz için anlamlı bir dille ifadesi başarılabilirse, siyaseti ahlakla buluşturup hakkaniyet ve liyakat temelli adil bir toplum düzenini kurmak için bir alternatif ortaya koyma yönündeki çabalar anlam kazanacaktır. Bunun için atılabilecek makul adımlardan biri, Müslümanların özellikle ahlaki üstünlük iddialarının sorgulanır hale geldiği mevcut akış içerisinde cereyan eden gündelik siyasete müteallik tartışmalara bir mesafe koyup bir büyük ihya ameliyesine girişmektir.

Muhabbet ve yardımlaşma esasında bir araya gelerek liyakatle iş gören bir toplum inşasına çalışan, adaleti merkeze alarak zulmün kötülüğünü vurgulayan, yöneticilerin ahlakına hususi bir vurgu yapıp iyiliğin hâkimiyetini, kötülüğün engellenmesini temel bir ilke olarak belirleyen, istişare, güvenilirlik ve hukuka tabi olmak gibi ilkeler etrafında siyasi pratikleri inşa eden, “gerçek iktidar sahibi” olarak gördüğü ulema eliyle devlet başkanının ve bürokrasinin yetkilerini kısıtlayan, keyfî yönetim sergilemelerini engelleyen/zorlaştıran ve tüm bunları yaparken devletlerin yükseliş ve çöküş sebeplerine dair tespitlere de yer veren bu zengin külliyat, köken sorunu yaşayan Türk siyaseti için muhtemel açılımlar adına elverişli bir zemin temin edebilir. Küresel düzlemdeki adaletsizliklerden bunalan insanların hakkaniyet merkezli bir dünya nizamı arayışlarına katkıda bulunmak için de bu zemin üzerinde yükselmek önemlidir.”

*İslam siyaset düşüncesine dair Özgür hoca ile yaptığımız mülakata ulaşmak için tıklayınız.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: